Πώς θα μπορούσε ένας ποδοσφαιριστής να βελτιώσει την τεχνιλή του και τι ρόλο παίζει ο προπονητής σε αυτή την προσπάθεια;
Σε γενικές γραμμές, με τον όρο “τεχνική” οι προπονητές εννοούν την δυνατότητα που έχει κάποιος πάικτης να ελέγχει την μπάλα όπως επίσης και το ίδιο του το σώμα, ενώ είναι υπο πίεση απο τον αντίπαλο και απο τον χρόνο. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επιρεάζουν την ποιότητα της τεχνικής ενός παίκτη. Για παράδειγμα η κούραση και το στρές, το επίπεδο των δυνατοτήτων του αντιπάλου, ο φόβος, οι καιρικές συνθήκες, και διάφορα άλλα. Ένας καλός ποδοσφαιριστής δέν αρκεί μόνο να ξέρει να κάνει κάποια κόλπα με την μπάλα. Πρέπει να μπορεί να ελέγχει τα συναισθήματά του σε πολύ μεγάλο βαθμό, έτσι ώστε να πετυχαίνει ψηλά επίπεδα αυτοσυγκεντρωσης και αυτοπεποίθησης, τα οποία είναι κρίσιμοι παράγοντες σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα.
Για να μπορέσει ένας ποδοσφαιριστής να ελέγει τα συναισθήματά του, χρειάζεται εκπάιδευση. Το ταλέντο χρειάζεται, αλλά δυστυχώς απο μόνο του δέν είναι αρκετό. Η καλή τεχνική χρειάζεται απαιτητική δουλειά, αλλά αυτή απο μόνη της δεν αρκεί. Ο συνδιασμός του ελέγχου των συναισθημάτων ενός παίκτη και του επιπέδου της τεχνικής του δεξιότητας έχουν αποδειχθεί καθοριστικά στο παρελθόν για την εκπαίδευση πολλών μεγάλων παικτών. Πρώτα πρώτα άς πάρουνμε την τεχνικη επιδεξιότητα όμως η οποία έχει να κάνει με τις κινήσεις του σώματος, την απόκτηση ισοριπίας, αλλά και ρυθμού έτσι ώστε ο αθλητής να έχει τον πλήρη έλεγο των κινήσεών του και να μπορεί να χειρίζεται την μπάλα με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Στην προπόνηση τεχνικής ο προπονητής ανεβάζει σταδιακά το επίπεδο δυσκολίας των ασκήσεων και το προσαρμόζει ανάλογα με την ταχύτητα εξέλιξης του κάθε παίκτη. Στην αρχή επιλέγονται κάποιες ασκήσεις ακρίβειας οι οποίες βοηθάνε τον παίκτη να αποκτήσει καλύτερο έλεγχο της μπάλας. Στην συνέχια δίνεται μεγάλη έμφαση στην σωστή στάση του σώματος, η οποία επιρεάζει όχι μόνο την τρίπλα, αλλά και το σούτ και τη πάσα ενός παίκτη. Πολλοί προπονητές δίνουν μεγάλη έμφαση και στην κίνηση των χεριών ενός παίκτη καθώς αυτή βοηθάει σημαντικά στην σωστή στάση σώματος.
Συνήθως η προπόνηση τεχνικής ξεκινάει σε μικρές ηλικίες γιατί είναι σημαντικό για έναν νεαρό παίκτη να μάθει να ελέγχει το σώμα του σε όσο μικρότερη ηλικία γίνεται. Αυτό όμως έχει και κάποια προβλήματα. Στις μικρές ηλικίες το σώμα ενώς αθλητή αλλάζει με πολύ γρήγορους ρυθμούς, με αποτέλεσμα να είναι φοβερά δύσκολο για έναν νεαρό αθλητή να μπορέσει να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του σώματός του. Πολλοί προπονητές χρησιμοποιούν αυτή την δυσκολία όμως ώς μία μέθοδο για να ανεβάσουν το επίπεδο σε κάποιους νεαρούς αθλητές οι οποίοι παρουσιάζουν μεγάλη βελτίωση στις ικανότητές τους. Για να μπορεί ένας προπονητής να διδάξει τις σωστές ασκήσεις στους ποδοσφαιριστές όμως, θα πρέπει να είναι καταρτησμένος και εξασκημένος και ο ίδιος. Η διδαχή στα λόγια δέν είναι σε καμία περίπτωση αρκετή. Η εξάσκηση ενός ποδοσφαιριστή πρέπει να είναι τόσο τεχνική, όσο και διανοητική. Όπως έχει αποδειχθεί απο πρόσφατες μελέτες, η διανοητική εκπαίδευση επηρεάζει σημαντικά ακόμη και θέματα τεχνικής με την μπάλα. Στις επαγγελματικές ομάδες ποδοσφαίρου η προπόνηση μυαλού ξεκινάει πρίν ακόκη ξεκινήσει η εξάσκηση με την μπάλα στη γήπεδο. Πρίν απο κάθε άσκηση, οι παίκτες σκέφτονται την άσκηση και κάθε λεπτομέρεια αυτής και προσπαθούν να προβλέψουν τυχόν απρόβλεπτες καταστάσεις. Ο προπονητής πάντα καθοδηγεί τους παίκτες και διτυπώνει σειρά ερωτήσεων για να οδηγήσει το μυαλό των παικτών να αναζητήσουν την καλύτερη δυνατή λύση σε μία σειρά απο πρακτικά εμπόδια που μπορεί να προκύψουν κατα την διάρκεια της τεχνικής άσκησης με την μπάλα. Με αυτό τον τρόπο οι ποδοσφαιριστές εκαιδεύονται άρτια και μετατρέπονται σε σκεπτόμενους αθλητές οι οποίοι είναι ικανοί να ανταποκρίνονται κατάληλα στις ψηλές απαιτήσεις ενός ποδοσφαιρικού αγώνα.
Σε τεχνικό επίπεδο, ο προπονητής συνεχώς παροτρίνει τους ποδοσφαιριστές να ψάξουν για λύσεις σε μία δύσκολη κατάσταση, χρησιμοποιώντας την τεχνική τους και όχι απλώς διώχνοντας την μπάλα και καταστρέφοντας τον ρυθμό της ομάδας. Η προσπάθεια ενός παίκτη να βρεί λύσεις συχνά συμπαρασύρει και τους υπόλοιπους παίκτες μιας ομάδας να κινηθούν κατάληλα σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν ελεύθερο χώρο και έτσι όλοι οι παίκτες της ομάδας εξελίσουν σημαντικά τις πρακτικές τους ικανότητες αλλά και την ποδοσφαιρική τους σκέψη. Σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα φυσικά, τα πράγματα είναι πολύ δυσκολότερα απο οτι σε μία προπόνηση. Οι συνθήκες πίεσης απο τον αντύπαλο όταν παίζει άμυνα είναι συχνά πολύ δυσκολότερες και αυτό συνθέτει ένα πολύ απαιτητικό περιβάλον, μέσα στο οποίο μπορεί ένας ποδοσφαιριστής να δείξει τις πραγματικές του ικανότητες και την πρόοδο που έχει κάνει απο τον κόπο και την προσπάθειά του την προπόνηση. Κάθε προπονητής είναι διαφορετικός απο όλες τις απόψεις φυσικά. Όχι μόνο στις τεχνικές που διδάσκει και στον τρόπο με τον οποίο οργανώνει την εκπαίδευση της ομάδας, αλλά ακόμη και στον χαρακτήρα του. Ένα απο τα βασικότερα χαρακτηρηστικά που πρέπει να έχει ένας προπονητής είναι η ικανότητά του να μπορεί να μεταδίδει την γνώση του στους αθλητές και να γίνεται κατανοητός. Επίσης είναι πολύ σημαντικό να μπορεί να διαγνώσει τις ατέλειες του κάθε παίκτη και να τροποποιήσει την προπόνηση ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε αθλητή ώστε να πετύχει την μέγαλύτερη δυνατή βελτίωση στις αποδόσεις των ποδοσφαιριστών.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα πολύπλοκο περιβάλον το οποίο αναπτύσει την τεχνική των ποδοσφαιριστών, την επίδοση μίας ομάδας, και κατ’επέκταση τις νίκες της ομάδας και πιθανόν τις κατακτήσεις τίτλων. Είναι σαφές οτι η σωστή προπόνηση μίας ομάδας είναι ίσως το σημαντικότερο στοιχείο και το σημαντικότερο βήμα στην πορεία για την επιτυχία και την κατάκτηση τίτλων.