Είναι γεγονός πως η Ελλάδα είχε μια από τις αυστηρότερες νομοθεσίες όσον αφορά τα τυχερά παιχνίδια και τον τζόγο σε σύγκριση με εκείνες άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Μάλιστα, με την αύξηση της δημοτικότητας των διαδικτυακών καζίνο στις αρχές του 21ου αιώνα, η τότε ελληνική κυβέρνηση πέρασε νόμο που απαγόρευε κάθε είδους ηλεκτρονικά παιχνίδια, χωρίς βέβαια να γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα σε διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια και διαδικτυακά βιντεοπαιχνίδια. Έτσι, ήταν αναγκαία η δημιουργία ενός νέου νόμου που να προβλέπει ξεκάθαρα τους όρους και τους κανόνες γύρω από τα τυχερά παιχνίδια. Ας δούμε, λοιπόν, τι προβλέπει ο νόμος 4002/2011, ο οποίος αποτέλεσε την βάση για την λειτουργία των διαδικτυακών καζίνο, αλλά και ποιο είναι το μέλλον του διαδικτυακού τζόγου στην χώρα.
-
Τι ίσχυε πριν τον ν. 4002/2011
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, πριν τον ν. 4002/2011, ο οποίος καθόρισε την λειτουργία των διαδικτυακών καζίνο και ιστοσελίδων στοιχηματισμού, είχε δημοσιευτεί ο ν. 3037/2002. Στην προσπάθεια της να καταπολεμήσει τον παράνομο τζόγο, η τότε κυβέρνηση πέρασε έναν αρκετά ασαφή νόμο, ο οποίος τελικά δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Μάλιστα, το 2005, η Ελλάδα βρέθηκε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μετά και την παραπομπή της από την Επιτροπή, καθώς ο ν. 3037/2002 ερχόταν σε ξεκάθαρη σύγκρουση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα παίγνια. Ήταν προφανής η ανάγκη για αναθεώρηση της νομοθεσίας και η εκ νέου συζήτηση για την λειτουργία των διαδικτυακών χώρων στοιχηματισμού, συμπεριλαμβανομένων και των καζίνο.
-
Ο ν. 4002/2011 και οι αλλαγές στον διαδικτυακό τζόγο
Έτσι, τον Αύγουστο του 2011, έρχεται ο νόμος υπ’ αριθμόν 4002, ενώ με το άρθρο 54 του ίδιου νόμου καταργείται και επίσημα ο ν. 3037/2002. Με τον νόμο αυτό ορίζεται ακριβώς ο τρόπος λειτουργίας των ιστοσελίδων στοιχηματισμού και των διαδικτυακών καζίνο, και νομιμοποιούνται τόσο τα land-based φρουτάκια όσο και ο διαδικτυακός τζόγος. Η ελληνική κυβέρνηση έδωσε προσωρινές άδειες λειτουργίας σε 24 διαχειριστές, προβλέποντας την δημιουργία συστήματος παροχής μόνιμων αδειών, σε μια προσπάθεια να μαζευτούν χρήματα τόσο από τις άδειες όσο και από τους φόρους που έχαναν μέχρι τότε. Έτσι, από τις διατάξεις για τις απαγορεύσεις του ν. 4002/2011 προκύπτουν τα εξής:
- Για την νόμιμη λειτουργία καζίνο απαιτείται άδεια από την ελληνική κυβέρνηση, ενώ κρίνεται παράνομη κάθε λειτουργία εταιρείας στοιχημάτων που δεν φέρει την σχετική άδεια.
- Ομοίως, απαγορεύεται η παροχή υπηρεσιών από τους εταιρείες παροχής Ιντερνετ σε ιστοσελίδες στοιχηματισμού και διαδικτυακών καζίνο που δεν έχουν στην διάθεση τους άδεια λειτουργίας.
- Απαγορεύεται ρητά κάθε συναλλαγή μεταξύ ελληνικών τραπεζών και καζίνο που δεν έχουν λάβει αδειοδότηση από το ελληνικό κράτος.
-
Οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται από το άρθρο 52 του ν. 4002
Στο άρθρο 52 του ίδιου νόμου καθορίζονται και οι ποινικές κυρώσεις για όσους εμπλέκονται με ιστοσελίδες που λειτουργούν παράνομα, από τα ίδια τα καζίνο και τις εταιρείες, μέχρι και τους παίκτες, τις εταιρείες παροχής Ιντερνετ και τις διαφημιστικές. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι:
- Όσοι διεξάγουν τυχερά παιχνίδια μέσω διαδικτύου τιμωρούνται με πρόστιμο από 200.000€ έως 500.000€ και κάθειρξη τουλάχιστον δέκα χρόνων.
- Διαφημιστικές που έχουν εμπορική επικοινωνία με αυτές τις ιστοσελίδες τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης δυο ετών και χρηματική ποινή μέχρι και 200.000€.
- Παίκτες που συνδέονται σε παράνομα διαδικτυακά καζίνο αντιμετωπίζουν πρόστιμα από 5.000€-20.000€ και ποινή φυλάκισης έως 3 μηνών.
- Απαγορεύεται στους παρόχους υπηρεσιών ιντερνετ να επιτρέπουν την πρόσβαση σε παράνομες ιστοσελίδες, ενώ, σε περίπτωση που παραβιαστεί αυτή η διάταξη, προβλέπεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή έως 500.000€ ανά παράβαση.
- Όσα πιστωτικά ιδρύματα ή ιδρύματα πληρωμών πραγματοποιούν συναλλαγές με παράνομα καζίνο αντιμετωπίζουν ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή τουλάχιστον 100.000€ ανά παράβαση.
-
Η νέα τροποποίηση του νόμου
Σε μια προσπάθεια να κλείσει για τα καλά το θέμα των τυχερών παιχνιδιών και των διαδικτυακών καζίνο, η κυβέρνηση κατέθεσε σχέδιο νόμου για τροποποίηση του ν. 4002/2011. Έτσι, έχει κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση η πρόταση για την τροποποίηση του νόμου, η οποία αναφέρει για τις άδειες:
- Δυο διαφορετικούς τύπους αδειών:
α) Ο πρώτος τύπος άδειας αφορά τους διαδικτυακούς χώρους στοιχηματισμού, και περιλαμβάνει τα αθλητικά και μη στοιχήματα.
β) Ο δεύτερος τύπος άδειας αφορά τα υπόλοιπα διαδικτυακά παιχνίδια, όπως η διαδικτυακή ρουλέτα και το Μπλακτζακ.
Το αντίτιμο για την άδεια λειτουργίας στοιχηματικών παιγνίων θα ανέρχεται στα 4 εκατ. ευρώ, ενώ για τα διαδικτυακά καζίνο στο 1 εκατ. ευρώ. Οι άδειες θα χορηγούνται μόνο μέσω της ΕΕΕΠ (Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων), και θα δίνεται μέσα σε διάστημα δύο μηνών από την αίτηση. - Η αίτηση για ανανέωση της άδειας θα γίνεται ένα χρόνο πριν την λήξη αυτής και θα καλύπτει ίσο χρονικό διάστημα με την αρχική άδεια.
Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται και οι εξής τροποποιήσεις:
- Βάση των ρυθμίσεων, για να λειτουργεί νόμιμα ένα διαδικτυακό καζίνο θα πρέπει να έχει ιστότοπο με κατάληξη ελληνική, δηλαδή .gr, και ταυτόχρονα να διατηρεί βάση δεδομένων εντός Ελλάδος.
- Για τους παίκτες, η νέα αλλαγή θα φέρει επιπλέον 10% φορολόγηση επί των ετήσιων κερδών τους, ενώ προβλέπεται η δημιουργία ειδικού ηλεκτρονικού αριθμό για κάθε παίκτη στη νέα πλατφόρμα εποπτείας και ελέγχου, με σκοπό να ελέγχονται όλες οι συναλλαγές και να μπλοκάρεται οποιοδήποτε ενέργεια ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
- Ακόμα, συνεχίζεται η φορολόγηση των κερδών από διαδικτυακά παιχνίδια, με την κυβέρνηση να εισπράττει ετησίως περίπου 80 εκατ. ευρώ από τους φόρους των παικτών. Από αυτό το ποσό βέβαια, το 90% είναι από φόρους του ΟΠΑΠ, και μόλις το 10% προέρχεται από τα διαδικτυακά καζίνο.
-
Πότε θα τεθεί σε ισχύ η τροποποίηση του νόμου;
Η διαβούλευση επί του ζητήματος έληξε τον μήνα που μας πέρασε, αλλά φαίνεται πως ο νόμος θα αργήσει να ψηφιστεί από την κυβέρνηση. Έτσι, η Βουλή δεν θα χρειαστεί να αποφασίσει επί της τροποποίησης μέχρι και τις αρχές του ’19. Μέχρι τότε, ισχύουν οι διατάξεις του ν. 4002, όπως αναφέρθηκαν στην παράγραφο 2 και 3. Στην Ελλάδα συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται 24 εταιρείες στον τομέα των παιγνίων, με τις 3 πρώτες να έχουν στα χέρια τους το 95% του τζίρου, ο οποίος φτάνει τα 5,3 δις σύμφωνα με την ΕΕΕΠ. Αξίζει να σημειωθεί πως το ελληνικό κράτος έλαβε σε φόρους το 35% των μικτών κερδών.